«Persona grata»: Борис Лозовський
«Persona grata» — 18 грудня 2010 року. Ведуча: Інна Якобенко. В гостях: Борис Лозовський
І.Я: У нас в гостях сьогодні дуже цікава людина. Людина, яку мало хто з вас знає особисто, але час від часу спілкується з нею опосередковано. Ця людина має безпосереднє відношення до одного з найцікавіших, як на мене, інтернет-ресурсів в нашого регіону — сайту «Полтавщина». Поряд зі мною Борис Євгенович Лозовський. Доброго ранку вам.
Б. Л: Добрый день.
І.Я: Я вас буду позиціонувати в ефірі як блогера. Але я знаю, що ви людина, яка займається підприємництвом. Тому в мене є запитання: чому, власне, з такої конкретної справи, як підприємництво, вам захотілось займатися такою досить віртуальною справою, працювати в інформаційному просторі регіону?
Б. Л: Собралась группа людей на определенном этапе, предпринимателей, которые увидели незанятую нишу в информационном пространстве, нишу интернет-издания. Нам показалось, что мы сможем сделать качественное издание, качественное СМИ. И мы пытаемся это делать.
І.Я: Зараз наше суспільство умовно поділяється на крутих і «всмятку». А ви себе як позиціонуєте?
Б. Л: Не думал никогда об этом.
І.Я: Ми зазвичай в нашій рубриці «Персона грата» працюємо за анкетою Марселя Пруста, відомого письменника. Але ми її трішечки видозмінили і майже вдвічі збільшили. Я так думаю, що і Познер, який також працює з цією анкетою, теж час від часу щось з нею робить, якісь метаморфози. Тож, ви готові до розмови в такому контексті?
Б. Л: Готов.
І.Я: 562-072 номер нашого студійного телефону. Всі, хто хоче поставити запитання до Бориса Лозовського, блогера сайту «Полтавщина», телефонуйте. Ще ми можемо прийняти Ваше смс-повідомлення за телефоном 063-634-555-9. А ми працюємо за анкетою Пруста. Знак зодіаку?
Б. Л: Стрелец.
І.Я: Кішки чи собаки?
Б. Л: Равнодушно отношусь и к одним, и к другим.
І.Я: Авангард чи класика?
Б. Л: Тоже ответить непросто. Я живу уже столько, что бывшее когда-то авангардом уже давно стало классикой. Это авангард и классика.
І.Я: Блондинки чи брюнетки?
Б. Л: Не имеет значения.
І.Я: М’ясо чи риба?
Б. Л: Думаю, что главный вопрос не в ингредиентах, вопрос в поваре. А вообще я не гурман.
І.Я: Шампанське чи горілка?
Б. Л: Текилу люблю.
І.Я: Синиця в руках чи журавель у небі?
Б. Л: А без «или» никак? Хотелось бы и синицу, и журавля. Ну а если не получается — тогда по ситуации.
І.Я: Ви себе відносите до людей, яким важко зробити вибір?
Б. Л: Ну, я долго думаю.
І.Я: Краще, коли буквально або-або і не треба розриватися поміж цим?
Б. Л: Тоже неприятная ситуация. Не хочется в такую попадать.
І.Я: Дія чи споглядання?
Б. Л: По убеждениям — действие. По жизни — бывает по-разному. Хотя, бывают такие вещи, в которых участвовать не хочется.
І.Я: Але час від часу мусите?
Б. Л: Приходится.
І.Я: Принцип чи компроміс?
Б. Л: В зависимости от вопроса. В вопросах типа «что такое хорошо, что такое плохо» — принцип. При выборе путей решения вопросов возможен компромисс. В вопросах типа «картину повесим здесь» — вообще соглашательство.
І.Я: Ваше життєве кредо?
Б. Л: Никогда не думал об этом.
І.Я: Ваші кумири серед історичних особистостей?
Б. Л: Я уже вышел из возраста, когда необходимо иметь кумиров.
І.Я: В юнацькі роки були такі?
Б. Л: Думаю, что нет.
І.Я: Можливо, хто-небудь з історичних особистостей хоч маленький штришок на формування вашої особистості зробив?
Б. Л: Я думаю, в той или иной степени оставили многие. Опять же, делать кумиров... Вообще в истории остаются люди или святые, или негодяи. Нормальные люди практически в истории не остаются, не запоминаются. Поэтому не хотелось бы делать кумиров.
І.Я: Можливо, в дитячі, юнацькі роки ви про когось читаєте, на когось дивитесь, щось намагаєтесь зрозуміти. І на рівні підсвідомості починаєте розуміти, що хочете чимось наслідувати цих людей.
Б. Л: По юности не помню, а сейчас могу сказать, что личности восхищение не вызывают. Возможно, вызывают восхищение поступки. Возможно, восхищают действия или достижения некоторых людей. Это может быть. А как личности... Ну... Мне же о них ничего не известно, как о личностях. Ну, по большому счету.
І.Я: Ну да, медійність — це не значить відкритість.
Б. Л: Меня интересуют конкистадоры. Вот я восхищаюсь: как они смогли это все сделать, 100 человек завоевать целую империю, в которой только в свите было 5 000. Но восхищаться ими, как личностями, не позволяет мне что-то.
І.Я: Що ви змінили б у собі, якби мали таку можливість? Я про зовнішній вигляд.
Б. Л: Ну... Скажем так: я имею все возможности изменить в себе то, что хотел бы изменить. Как-то получается не очень.
І.Я: Без чого не можете вийти з дому?
Б. Л: Тоскливо, если в кармане нет денег.
І.Я: Що може змусити вас розсміятися?
Б. Л: Да что угодно. Чаще всего — шутка. Иногда глупость. Иногда нестандартное поведение кого-то. Или себя.
І.Я: Улюблені кольори?
Б. Л: Любимого цвета нет. Сочетание синего с желтым возбуждает.
І.Я: Що для вас щастя?
Б. Л: Думаю, счастье — в гармонии между внутренним миром и окружающей действительностью.
І.Я: Чого ви найбільше боїтеся?
Б. Л: Настраиваю себя на то, чтобы ничего не бояться.
І.Я: Вдається завжди?
Б. Л: Убеждаю себя, что да.
І.Я: Чого не любите в собі, які риси характеру?
Б. Л: Думаю, что я нерешительный и ленивый.
І.Я: Чого найбільше не любите в інших?
Б. Л: Глупость. И больше всего не люблю необязательность.
І.Я: Хто із сучасників викликає у вас захоплення?
Б. Л: То же самое, что и об исторических личностях. Ну, нет у меня уже таких вопросов, которые бы вызывали восхищение. Действия некоторых людей — да, поступки — да.
І.Я: Ситуативні якісь такі речі.
Б. Л: Да. Вот, допустим, Ходорковский. Поступок Ходорковского у меня вызывает восхищение. Но оценивать его как личность... подражать... Это для юношей.
І.Я: Яким є на даний момент ваш внутрішній стан?
Б. Л: Состояние неспокойное.
І.Я: Які якості найбільше поважаєте у чоловіках?
Б. Л: Надежность.
І.Я: А у жінках?
Б. Л: Умение дарить.
І.Я: Де і коли ви були найщасливішим?
Б. Л: Ну, думаю, что это еще впереди.
І.Я: Ваші улюблені письменники?
Б. Л: Скажем так: любимых писателей нет, но чаще других хочется перечитывать Бёлля или Довлатова.
І.Я: А з сучасних, з тих, хто зараз ще пише?
Б. Л: Не слежу.
І.Я: Нецікаво, чи не вистачає часу?
Б. Л: Ну, опять же, на сегодняшний день литература — это тоже бизнес, это тоже маркетинг. Если что-то появляется новое — это должно каким-то образом продвигаться на рынок. Я не встречал чего-то такого, что бы мне хотелось перечитать. Я не знаю почему.
І.Я: А письменник-хуліган Сорокін?
Б. Л: Нет.
І.Я: У вас є якась така своя етична планка, нижче якої ну... Не сприймаєте просто текст.
Б. Л: Ну... В литературе мне литература нравиться. О чем пишут — второстепенно.
І.Я: Ваш улюблений літературний герой?
Б. Л: Я снова повторюсь. В литературе люблю литературу. А сами сюжетные линии, герои — это всё второстепенно. Любимых героев нет.
І.Я: Яку музику ви слухаєте, якщо слухаєте?
Б. Л: Люблю поющих поэтов. В основном, в стиле рок или бардовские варианты.
І.Я: А місцевих бардів знаєте?
Б. Л: Нет, не знаю.
І.Я: Не сприймаєте?
Б. Л: Честно говоря, самодеятельности не люблю.
І.Я: Тобто, вважаєте, що це так, на місцях?
Б. Л: В большей степени. Ну, хотя... Опять же я — не специалист. Я не хочу никого обижать. Не слушаю.
І.Я: Про що ви у своєму житті шкодуєте найбільше?
Б. Л: Стараюсь вообще ни о чем не жалеть. Вот, была ситуация и принято, исходя из этой ситуации, решение. Далее живи и принимай новые решения.
І.Я: Тобто, перегорнули сторінку — і себе позиціонуєте як людина, яка забула це?
Б. Л: Не думаю, что стал умнее, чем был. Была какая-то ситуация, был выбор. Этот выбор сделал вот так, чего уже не изменишь. Все равно не вернешь.
І.Я: В яку епоху ви б хотіли жити? Відчуваєте інтуїтивно, що вам було б там найкомфортніше?
Б. Л: Современная вполне устраивает.
І.Я: Ким мріяли стати у дитинстві?
Б. Л: Мне и в детстве было трудно отвечать на подобные вопросы. И сейчас не знаю. Не помню. И, наверное, никем особо и не хотел, так, чтобы серьезно.
І.Я: Рейтинг власного життєвого успіху за десятибальною шкалою.
Б. Л: «4,5».
І.Я: О! Так низько у нас іще не було.
Б. Л: Но время еще есть.
І.Я: Це як у дванадцятибальній системі. Всі нібито в ній уже, але не всі розуміють, про що це.
Б. Л: Я считаю, что ресурс, который есть, можно было бы и лучше использовать.
І.Я: Ви маєте на увазі ресурс, про який ми говорили? «Полтавщина» чи власний ресурс?
Б. Л: Нет. Внутренний. Вы же спрашиваете про мой уровень успешности, не «Полтавщины».
І.Я: Просто ви зараз у цьому контексті, як кажуть, «по маківку», тому я так і запитала.
Я хочу ще трішечки зупинитися на питанні про те, що ви не мріяли про кого... Дорослий якийсь oбраз, коли були дитиною. От ви закінчили школу і треба було обрати «куда направить стопы». Хто тоді зробив цей вибір за вас?
Б. Л: Папа с мамой, как обычно.
І.Я: Ви були слухняним?
Б. Л: Ну, не в том дело. Ну, как бы вроде бы отец был инженером. Сказал: «Надо идти в инженеры».
І.Я: Как говориться, «нужно держаться за фабричную трубу».
Б. Л: Типа того. Да.
І.Я: Она не подведет!
Б. Л: Но в инженеры меня не взяли.
І.Я: І куди ви тоді вирішили? Образилися, і куди пішли?
Б. Л: Как куда? В армию. Куда же еще?
І.Я: Де ви служили?
Б. Л: Я служил в Москве первое время. А потом поступил в военное училище.
І.Я: З армії?
Б. Л: Да. Ну... Была ситуация такая, что все одноклассники — уже 2-3 курс, а тут 19 лет — а ты еще никто. И нужно куда-то срочно... А еще два года армии... Все пропало!
І.Я: А ви честолюбний?
Б. Л: Думаю, что да.
І.Я: І якому роду військ ви віддали своє життя? Частину життя?
Б. Л: В какую попал — в такую и пошел.
І.Я: И куда вы «попали»?
Б. Л: Во внутренние войска.
І.Я: Як довго ваше життя йшло у контексті «внутренних войск»?
Б. Л: Не долго. Я в училище недоучился.
І.Я: І куди ви пішли далі?
Б. Л: На завод.
І.Я: В Полтаві?
Б. Л: Да.
І.Я: Чим займались?
Б. Л: Слесарем был. Года два, наверное. Потом поступил в пединститут.
І.Я: А потім прийшли буремні 90-ті, і вас захлиснула хвиля підприємницької діяльності.
Б. Л: Ну не то, чтобы захлестнула. Пришлось.
І.Я: Прийшлось трішки... Другий орієнтир був. Всіх змусили змінити своє життя.
Б. Л: Других возможностей кушать не было в те времена.
І.Я: «Дурная привычка обедать» догоняла щодня?
Б. Л: Зарплату не платили нигде, нужно было чего-то делать. Вот так и случилось. Не могу сказать, что это был осознанный выбор. Пришлось.
І.Я: А в нашому ПУЕТі, Полтавський ПУЕТ, так? Який факультет обрали?
Б. Л: Истфак.
І.Я: Істфак закінчили?
Б. Л: Да. Ну, мне всегда история нравилась. И сейчас нравится.
І.Я: Ну, це відчувається з ваших текстів, що ви в контексті історії. Все нормально.
Я би хотіла повернутись до запитання про ваші якісь особисті пристрасті. Чи не пристрасті. Якісь розуміння, бажання. Розумієте? В контексті мистецтва. Ви кажете, що багато речей, що були колись авангардом зараз уже... Ну... Насправді, ви не так багато пожили, мушу зауважити. Хто не бачив Бориса Лозовського — я його бачу. Не так багато пожив. Але дійсно, зараз дуже пливкий час і зміна контекстів відбувається, мабуть, швидше, ніж, скажімо, там 20-30 років тому. Концептуальне мистецтво приходить і своїм обухом б’є нас по голові. І так далі. Я якраз хотіла запитати вас про сучасне концептуальне мистецтво. До нього як ви ставитеся? Ви відстежуєте якісь речі, які у цьому контексті відбуваються? Якісь виставки... Ну, не в Полтаві... В Полтаві, мабуть, з цим проблематично. А, наприклад, якісь репортажі, там київський «Пінчук АРТ-Центр» і т. д. і т. п. Там Деміан Хьорст і так далі. Наскільки вам цікаво це?
Б. Л: Я от живописи далёк и не понимаю некоторые вещи.
І.Я: Ну, а інсталяції? Не обов’язково живопис. Якісь речі, там, спроби «самовыражаться» молодих людей?
Б. Л: Скажем так: для того, чтобы понимать современное искусство, авангард, я думаю, что нужно жить внутри него. Я думаю, что его понимают только те, кто живет внутри. Ну, или делают вид, что понимают, потому что модно.
І.Я: До речі, про це. Як раніше було... В програмі «Время» сказали про те, що в Москві ?10, значить, у нас буде ?10. Це мається на увазі температура, але так само і віяння якісь. От ми говорили перед ефіром про якісь речі, які тенденційно дублюються Україною з інформаційного поля, чи мистецького якогось поля. Ті самі проекти телевізійні якісь з російського контексту, російський контекст злизує їх з британського, німецького і так далі. От зараз в Москві, (бо як то кажуть є Росія, а є Москва — це різні речі), в Москві дуже модна така фішка — різні курси, причому це для людей заможних, небідних, тому що вони коштують не дешево, — з мистецтвознавства. Збирають їх маленькими групками з мистецтвознавства там, якогось живопису, історії костюму, чи ще чогось, антикварних якихось речей. Набирають і успішно. Групи переповненні. Формується контекст людей, яким мало мати гроші, треба ще вміти щось поцвірінчати про Хьорста там.
Б. Л: Я к этому отношусь спокойно. Есть такая фраза: «предпочитаю скучать по-другому».
І.Я: Як саме?
Б. Л: Я в основном читаю. Сейчас начал немного писать, думаю. Ну... Телевизор смотрю редко, потому что, вы правильно говорите, тоскливо смотреть, когда телеканалы, там, в прайм-тайм крутят иностранные фильмы непонятного содержания — непонятного для нас — фильмы иностранные. Ну, в основном российские. Когда начали крутить первые сериалы — были, там, мексиканские, какие-то бразильские — говорили так.
І.Я: Первые годы сериалов.
Б. Л: Да, первые годи сериалов. Говорили так, а чего вы так: «доярки плачут». В общем, я не против, чтобы доярки плакали, и не только доярки. Но только делайте свое и пусть плачут над своим. Чего ж его все чужое ставить? Дешево и сердито.
І.Я: Ну, своє теж роблять і над своїм плачуть. Над убогістю цього продукту.
Б. Л: Очень редко. Практически продукта медиа хорошего нет на Украине.
І.Я: Шкода, що покоління зараз виростає те, яке виростає з самого-самого початку. Воно тільки взяло в руки пульт. Да, і там не «мама» щось сказало, а, не знаю, реклама, чи ще щось таке. Вони виростають уже в контексті інформаційного простору не завжди якісного. І потім вже якось повернуть їхні стопи в бібліотеки — домашнім, як мінімум, вже буває складно.
Б. Л: То ли еще будет. Когда будет цифровое телевидение, всюду будут сотни, тысячи каналов. Доступ будет ко всему... Ну, а качество будет соответствующим. Наверное, спроса нет на качественный продукт, поэтому, наверное, и нет предложения.
І.Я: Інше питання, що цей простір інформаційний щороку гіперболічно зростає, чи робить він нас щасливішими? Власне, моя внутрішня сутність людська, вона кличе до того, щоб все, що нас оточує, не робило б нас, ну, як мінімум нещасними, хай вже не щасливішими... І щоб нам в тому контексті, який ми самі створюємо, до якого ми маємо відношення, дарував якісь щасливі хвилини. Щоб ми змогли усвідомити, що нам комфортно в цьому житті...
Я нагадую, що сьогодні нашим гостем був Борис Євгенович Лозовський, блогер сайту «Полтавщина», підприємець. Дякую, що ви знайшли час в суботу, на полінилися.
Б. Л: Суббота у меня рабочий день. Спасибо Вам, до свидания.