У Полтаві хореограф Раду Поклітару представив сучасну версію балету «Лебедине озеро»
2 та 3 червня академічний театр «Київ Модерн-Балет» вперше на сцені Полтавського академічного обласного музично-драматичного театру ім. Миколи Гоголя представив балет «Лебедине озеро. Сучасна версія».
Лібрето, хореографія та постановка інтерпретації відомого класичного балету Петра Чайковського належить заслуженому діячу мистецтв України, лауреату Шевченківської премії Раду Поклітару.
За словами хореографа, він «давно знав, що рано чи пізно поставить власне «Лебедине озеро»:
— Геніальна музика Чайковського супроводжувала мене з раннього дитинства. Але я знав, що в мене буде нова хореографія, інший сюжет. Коли ж цей час прийшов, почав першу репетицію з острахом і трепетом... Як розповісти мовою танцю історію про те, що ми повинні боротися за право бути самими собою, чого б ця внутрішня свобода нам не коштувала?
Поклітару впевнений, що життя прожити треба щиро і чесно:
— З власним обличчям, які б маски й іпостасі не нав’язувала навколишня дійсність. У людини життя одне. Маленький білий лебідь живе в кожному. Просто в одних він помітний, а інші навіть не здогадуються про його існування.
Поклітару в «Сучасній версії» переінакшив сюжет. Маленьке лебеденя перетворене з чужої волі в хлопчика Зігфріда, який страждає в не природній для нього оболонці. Кохання юнак проживає лише в романтичних сновидіннях. Він отримує свободу, але занадто пізно.
Наскрізною у виставі є мілітаристська тема: вояки Ротбарда відстрілюють беззахисних лебедів і надівають їхні крила як трофеї. Війна у Поклітару — однозначне і чітке позначення зла.
Декорації сценографа Андрія Злобіна занурюють глядача в фантасмагоричний світ двору Ротбарта — «доктора Франкенштейна», який на операційному столі переробляє суті живих істот. Костюми художниці Анни Іпатьєвої дають можливість танцівникам створювати як образи людей з оточення Ротбарта, так і містичних лебедів у мареннях головного героя.
«Лебедине озеро. Сучасна версія» від Раду Поклітару — це хореографічна притча, роздум про неможливість жити, змінивши свою істинну суть.
Прем’єра пройшла у червні 2013 року. Вистава удостоєна премії «Київська пектораль — 2013» у номінації «Краща музична вистава».
Окрім «Лебединого озера. Сучасної версії», «Київ Модерн-Балет» вже привозив до Полтави балети «Лускунчик» на музику Петра Чайковського (прем’єра 2007 року) та «Кармен. TV» на музику Жоржа Бізе (прем’єра 2006 року).
22 травня репертуар театру поповнився версією «Сплячої красуні» від Раду Поклітару на музику Петра Чайковського. Це проект за фінансування швейцарської сторони. Художниця вистави — Маріанн Холленштайн, також зі Швейцарії. Костюми до балету створив український дизайнер Дмитро Курята. Прем’єра відбулася на сцені Національного академічного драматичного театру ім. Івана Франка.
Раду Поклітару поділився, що наступна вистава вперше буде за українською класикою з українською музикою, написаною під цей проект.