Полтавські поети на «Artgnosis-2015»: як робляться культурні фестивалі у інших містах України
Нещодавно п’ятеро полтавських поетів, а саме — Анна Єгорова, Андрій Коновалов, Аня Ютченко, Сергій Макаренко та Роман Коржик відвідали Вінницю і взяли участь у мистецькому фестивалі «Artgnosis-2015». Про організацію триденного форуму, музику, літературу, театральні дійства та виступ гурту «Pianoboy», який ледве не зірвав поетичний марафон — у одного з «маґнумців».
На перший день фестивалю полтавці, на жаль, не потрапили — п’ятниця тринадцяте, робота, навчання. Довелося пропустили важливі події: лекцію Анаід Агаджанової «Конструктивна реалізація міждисциплінарних культурних проектів», виступ Жадана і «Собак у космосі», а також нагоду почути нові тексти Сергія Вікторовича, які він мав презентувати.
День під номером два розпочався із заходу «Література, що виходить за межі». Аня Ютченко і Сергій Макаренко познайомили публіку із проектами #Встол та «Люди читають». Нагадаю, що #Встол — ініціатива спрямована на ознайомлення якомога більшої кількості людей з творчістю талановитих авторів, які або не змогли заявити про себе за життя, або були незаслужено забуті після смерті.
«Люди читають» — це відеопроект незалежного мистецького об’єднання «Magnum Opus». Його учасником може стати будь-який перехожий Полтави. Головна і єдина умова — любов до поезії.
Ці два проекти якраз і поєднують літературу, відеопоезію, музику, що стало актуальним для організаторів «Artgnosis».
— Однією із родзинок фестивалю була лекція-презентація «Література, що виходить за межі». Ідеально вписались у концепцію лекції проекти мистецького об’єднання «Magnum Opus» #ВСТОЛ та «Люди читають». Такі проекти насправді показують, що поезія не має меж і додаткові галузі мистецтва роблять її багатогранною та своєрідною. У полтавців це чудово виходить, — поділилася думками Марина Однорог, куратор літературної сцени фестивалю.
Ужгородські митці презентують плоди своєї творчої співпраці. Фото: Міша Кулик
Григорій Семенчук презентує збірку «Море віршів та пісень». Модератор — Вікторія Дикобраз. Фото: Таня Олексенко)
Київський поет Заза Пауалішвілі. Фото: Liya Grimova
Прикрасою заходу став виступ ужгородських митців — письменника Томаша Деяка та художниці Олександри Федоришиної. Вони презентували казку «Пані Скеля» та ілюстрації до неї.
Далі «магнумці» в якості глядачів відвідали презентацію збірки «Море віршів та пісень» львів’янина Григорія Семенчука. Поет розповідав про історії написання своїх текстів, читав поезію та відповідав на питання, які лилися проливним дощем з усіх сторін, де тільки сиділи люди.
Після цього киянин Заза Пауалішвілі вийшов на сцену та виніс у руках «Регіну Ольсен». Таку назву носить його збірка — книга верлібрів та кількох римованих текстів, яка насичена водними і релігійними образами. Автор розповів, чому збірка називається саме так. За його словами у всьому винна Вінниця та осінь. Коли Заза жив у одному з місцевих готелів, то вікна його кімнати виходили на універмаг. А там висів величезний банер із написом Регіна. Тоді була осінь, і це стало своєрідною грою слів. Регіна Осінь — Регіна Ольсен.
Опісля на молодих літераторів чекав поетичний марафон, який з певних причин ледве не зірвався. Музиканти гурту «Pianoboy», які мали свій виступ на тій самі сцені, що й поети, на жаль, затягнули саундчек. Налаштування апаратури тривало близько 4 годин. Організатори прийняли рішення перенести марафон на третій день фестивалю. Таким чином участь полтавців розтягнулася на два дні, хоча із самого початку мала поміститися в один.
Емоційний виступ киянина Павла Коробчука. Фото: Таня Олексенко
Полтавська поетка Анна Єгорова та модератор Настасія Євдокимова на поетичному марафоні. Фото: Таня Олексенко
Христина Халімонова. Фото: Liya Grimova
Однак, все, що не робиться — на краще. Поетичний марафон відбувся у камерній атмосфері закладу «Factory», і це, на думку учасників, пішло на користь заходу.
Модерувала це дійство PR-менеджер видавництва «Основи» Анастасія Євдокимова.
— Фестиваль «Artgnosis» уже вдруге за цей рік намагається зробити ривок у зашкарубілому літературному світі: команда не лише вивела на поетичну мапу місто Вінниця, але і пропонує читачам нові імена. Newstage (саме такий бонус має листопадовий фест) — це з одного боку звичні для будь-якого фестивалю постаті як Жадан чи Іздрик, однак з іншого — пошук молодих і талановитих та їхня концентрація у одному місці. Будь-яка спроба запропонувати глядачу щось нове — позитивна, але потрібно пам’ятати і про організаторські небезпеки. Адже загалом, цьогорічна фестивальна тенденція літературна/кіно/музична показує, що український глядач стає усе вибагливішим: він перетворюється на вимогливого естета, що готовий платити за цікавий продукт, — розповіла Анастасія Євдокимова.
Музично-поетичну частину фестивалю вже на іншій локації продовжило імпровізоване тріо — поет Томаш Деяк, який читав власні тексти, поет Павло Коробчук, що грав на барабанах, і музикант Христя Халімонова, яка виконувала мелодії на клавішах.
Виступ театру Намір. Фото: Наталія Гордій
Sasha Boole. Фото: Таня Олексенко
Далі був сольний виступ Халімонової, який ввів усю публіку у транс і змусив декого навіть плакати.
Глядачі отримали змогу побачити експериментальну постановку у виконанні театру «Намір», почути наживо гурт «Grisly Faye» та порозважатися під ритми кантрі, які наспівував чернівецький музикант Sasha Boole.
У підсумку можна констатувати факт що фестиваль видався мультикультурним. Організаторам вдалося сконцентрувати увагу глядачів на літературі, музиці, образотворчому мистецтву, відеопоезії. Ці напрями не просто презентувалися, а взаємодіяли між собою. Це поступово стає характерним явищем для сучасної української культури.
Вінницю до Полтави ніс
, незалежне мистецьке об’єднання «Magnum Opus»