Розмір тексту

«Шароварщина» чи національна культура?

У Європі ставлять пам’ятники героям, у Південній Америці — військовим. У Полтаві — свиням.
У Європі ставлять пам’ятники героям, у Південній Америці — військовим. У Полтаві — свиням.

Оскільки тема шароварщини викликала певну дискусію, ми вирішили продовжити її, запитавши у самих полтавців про їхнє ставлення до цього явища

Звернулися ми до людей, які у своїх захопленнях чи роботі так чи по-іншому дотикаються до українського мистецтва. Усім респондентам ми поставили по три запитання:

  1. Чи існує явище шароварщини в Полтаві?
  2. Наскільки серйозно варто сприймати шароварщину?
  3. Наскільки негативно впливає шароварщина на духовний розвиток та культурний рівень полтавців?

Полтавську шароварщину помітили ЗМІ в Україні та за її межамиПолтавську шароварщину помітили ЗМІ в Україні та за її межами

Ксенія, студентка, захоплюється українською вишивкою:

  1. Звісно існує і є значно поширеним. Проте, поки люди ставляться до цього явища цілком адекватно — вона їм не замінює культуру взагалі.
  2. Шароварщина, на мою думку, відіграє роль «накипу» на тілі самої культури. У нас вона знаходить вияв у святі та ледь не канонізації галушки. Водночас, «культура» пропонована шароварщиною, є фальшивою. Навіть тиражовані зараз вишиванки, які вдягати стало просто модно, в більшості виробляються далеко не в Україні, маючи за батьківщину навіть Китай. Тобто навіть «шароварщина» у прямому сенсі слова в нас не українська.
  3. Я не бачу нічого поганого, бо в принципі вибір у населення є. Хочеш — йди на «шароварщину», хочеш — на симфонічний концерт. Інша справа, що в нас шароварщина активно насаджується «зверху». І тому хочеш не хочеш, а ти маєш її сприймати як доконаний факт.

Олена Дмитрівна Сіпіна, викладач кафедри філософії ПНПУ, мистецтвознавець:

  1. Шароварщина в нашому суспільстві, звісно, існує. Спрощений підхід до української культури взагалі має дуже негативне значення. Шароварщина в даному випадку — далеко не кращий приклад розвитку подій.
  2. Шароварщина фактично є псевдокультурою, яка концентрується на окремих виявах мистецтва. Ну, скажімо, чи можна, по одній вишиванці щось судити про українську культуру в цілому? Шароващина нам пропонує саме це. За своїм характером це явище досить консервативне і значно гальмує розвиток української культури. І не варто бачити у шароварщині нову культуру чи якийсь новий мистецький напрям. Порівняймо пам`ятник Гоголю, виконаний у стилі класицизму, з «скульптурами», що встановлені поряд. Розглядаючи їх важко сказати, що українське мистецтво рухається уперед. В принципі це слугує нам чудовим прикладом того, що сучасні доробки масової культури не можуть витіснити класичного пам`ятника, а головне — не можуть навіть стати на його місце. Саме тому шароварщина в українському суспільстві навряд чи буде вічною.
  3. Як я вже зазначила, шароварщина — явище скоріше тимчасове. Воно виходить з природи людського мислення. Ми свідомо спрощуємо історію, лишаючи в своїй уяві лише окремі елементи знань про той чи інший народ. Негатив шароварщини полягає у тому, що вона в Україні набирає державного значення. Дієвим методом боротьби з цим, безперечно негативним, явищем є пропаганда справжньої української культури, яка не зациклюється на салові, галушках, козаччині. Полтавщина дуже багата і архітектурою (бароковою, ансамбль Круглої площі у стилі класицизму), відома своїми художниками, скульпторами. Проте чи всі знають їх? Питання у популяризації. Шароварщина популяризована штучно, а справжні досягнення мистецтва навіть у Полтаві просто руйнуються, знаходячись у забутті. Згадаймо лише Полтавський кадетський корпус.

Світлана Смільська, пенсіонерка, захоплюється народною іграшкою.

  1. Шароварщина — взагалі-то міф. Наша держава активно печеться про розвиток саме національної культури, і в цьому немає нічого поганого. Просто потрібно обирати між чужою західною культурою та душевною своєю.
  2. Якщо сприймати є що, звісно, то не варто шукати «вищих задумів». Така мода. Трохи спрощені українські елементи стають доступнішими для всіх, а не лише для невеликої групи знавців мистецтва. Врешті така культура краща за відсутність національної культури взагалі. До того ж особисто вона нікому не загрожує і не шкодить.
  3. Негативний вплив є хіба на націоналістичних політиків та різних «оранжевих». Так звана «шароварщина» — це не опонент культури чи ворог національного. Шароварщина — це вияв демократії: хочеш слухаєш Сердючку, а хочеш — захоплюєшся класичною музикою. Головне, що ніхто ні до чого не примушує. Ваш вибір уподобань цілком вільний, і говорити про негативний вплив не треба.

Олександр КЛІМОВ, «Полтавщина»

Останні новини

Полтавщина:

Наш e-mail:

Телефони редакції: (095) 794-29-25 (098) 385-07-22

Реклама на сайті: (095) 750-18-53

Запропонувати тему