Сьогодні святкують Водохреща або Йордан
Слово «хрещаю», «хрещу» в перекладі з грецького означає «занурюю у воду»
Хрещення Господнє — третє і завершальне велике свято різдвяно-новорічного циклу, яке православні християни відзначають 19 січня, тому збігається зі святом Богоявлення. Народні назви свята — Йордана (або Ордана), Водохреща. Богоявлення (грец. Θεοφάνια), або Явлення (грец. Επιφάνια — Епіфанія) — (поряд із Великоднем і П’ятидесятницею), присвячене народженню Ісуса Христа і подіям, що супроводжували його. Його встановлення відноситься ще до часів апостолів. Стародавня назва свята — «Єпіфанія» — явище, або «Теофанія» — Богоявлення.
Під час Хрещення Господь явив тайну Пресвятої Трійці — Бог Син прийняв хрещення, Бог Отець свідчив з неба, а Бог Дух Святий зійшов у видляді голуба. Саме так свідчить Євангеліє і так трактує цю подію тропар свята Хрещення, від чого це свято має ще одну назву — Богоявлення. В хрещенні Іісуса Бог явив людям, що Він є Богом. Усі чотири Євангелія свідчать про це. «І сталося тими днями, прийшов Ісус з Назарету Галілейського, і від Іоана в Іордані. І коли виходив із води, то побачив Іван небо і Духа, як голуба, що сходив на Нього. І голос із небес: «Ти Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав» (Мк. 1,9-11).
Слово «хрещаю», «хрещу» в перекладі з грецького означає «занурюю у воду». Не можна зрозуміти сенсу і важливості хрещення, не з’ясувавши найперш символічного і реального значення води у Старому Завіті. Вода — початок життя. Де немає води — там пустеля. Але вода ж може і руйнувати, і знищувати — як водою великого потопу Бог залив гріхи і зруйнував зло людське. На згадку того, що Спаситель Своїм Хрещенням освятив воду, є водосвяття; напередодні свята вода освячується в храмах, в саме ж свято Богоявлення — в ріках або інших джерелах, де беруть воду. Хресним ходом на Іордан називається хід для освячення природних водойм. Віддавна в народі посвячену на Водохреща воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжко хворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Вода на Водохреща ніколи не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Воду завжди освячують у Храмах, адже саме там читається молитва Господня, в цей день багато віруючих також омиваються в ополонці з Вірою в Бога. Освячення відбувається молитовно не залежно від самого хреста, адже дуже часто в наш час чуємо про те що Хрести срібні тому-то вода і Свята зберігається цілий рік. Розкажу на противагу цьому твердженню такий випадок, одного разу мій знайомий поросив мене як священика освятити воду, а я взяв хрест дерев’яний оскільки іншого на той час у мене не було. І після здійснення спільної молитви освятивши воду він запитав, а чи буде Свята Вода зберігатися так як і інша. Я стверджував що та, а Він як кожна людина сумнівався, тоді і я і Він набрали Святої Води додому і вона стоїть до сьогоднішнього дня. Саме це і означає що Сам Бог освячує воду.
Іоанове хрещення було символічним і означало, що як тіло омивається і очищається водою, так і душа людини, що кається і повірила у Спасителя, буде очищена від усіх гріхів Христом. Сам Іоан вигукував: «Іде за мною Сильніший за мене, що Йому я недостойний, нахилившись, розв’язати ремінь взуття Його; я хрестив вас водою, а Він буде хрестити вас Духом Святим» (Мк. 1, 7-8). І ось до нього приходить Ісус з Назарета. Іоан, вважаючи себе негідним хрестити Ісуса, став утримувати Його, кажучи: «Мені треба хреститися від Тебе, і чи Тобі йти до мене?» Але Ісус сказав йому у відповідь: «Залиш тепер, бо так годиться нам виповнити усю правду» (Мт. 3, 14-15). Після Хрещення Христа хрещення для людей вже не просто символ очищення. Тут Ісус явив Себе світові як Христос, Син Божий. «Я бачив, я свідчу: Він — Обранець Божий», — підтверджує Іван Хреститель. («Месія» по-єврейськи — те саме, що по-грецьки «Христос», тобто «Помазаник Божий»). Богоявлення відкрило нам велику Божественну таємницю Святої Трійці. Тепер кожен охрещений долучається до цієї таємниці, за словами Христа до Своїх учнів «Ідіть і навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа» (Мф. 28, 19).
, протоієрей Вознесенського храму УПЦ