«Тістол-Крим»: у Полтавській політехніці відкрилась персональна виставка відомого українського художника
Уперше в Полтаві відкрилась персональна виставка відомого українського художника Олега Тістола «Тістол–Крим». Художник розповів про символізм своїх робіт і подарував авторську екскурсію. У Центрі сучасного мистецтва Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» протягом двох місяців експонуватимуться роботи з циклу «Ай-Петрі» і нові твори, які ще не презентувались. Відвідати виставку можна до 10 квітня.
Цього року минає 10 років від проведення 26 лютого 2014 року в місті Сімферополі мітингу на підтримку територіальної цілісності України за участю кримських татар, українців та представників інших національностей. Відтоді 26 лютого — День спротиву окупації Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, що був встановлений 2020 року Указом Президента України № 58 на вшанування мужності й героїзму громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території — в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі.
У Центрі сучасного мистецтва Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбувся вернісаж персональної виставки відомого українського художника, представника нової української хвилі Олега Тістола «Тістол–Крим».
Першими відвідувачами виставки стали науковці і студенти Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». Вернісаж відвідали почесні гості — ректор Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», доктор економічних наук, професор Володимир Онищенко, український художник, автор живопису, графіки, інсталяцій, скульптур, перформансів, один із представників «Нової української хвилі», співзасновник та учасник творчого об’єднання «Нацпром» Микола Маценко, українська актриса, співачка, радіо- та телеведуча, заслужена артистка України, акторка Львівського академічного театру імені Леся Курбаса, співзасновниця гурту «Курбаси» Наталія Рибка-Пархоменко, заступниця директорки Департаменту культури та туризму Полтавської обласної військової адміністрації Лілія Федорченко.
Представник українського необароко Олег Тістол — один з найвідоміших українських художників сучасності і найуспішніших українських митців на світовому артринку, чиї картини неодноразово представлялися на провідних світових бієнале сучасного мистецтва, продаються на аукціонах Bonhams, Christie's, Phillips, Sotheby's. Також його роботи зберігаються в музеях та приватних колекціях України та за кордоном. Разом з Миколою Маценком на початку 1990-х років заснував групу творче об’єднання «Нацпром», що переосмислює національні стереотипи.
20 років тому Олег Тістол та Микола Маценко розробили логотип легендарного для Полтави «Мазепа-фесту».
«У Центрі сучасного мистецтва Національного університету імені Юрія Кондратюка сьогодні відкривається новий сміливий творчий експеримент — персональна виставка відомого українського художника Олега Тістола «Тістол–Крим».
Спробувавши минулого року провести виставки і перфоманси з таким художником як Макс Вітик, ми здобули чудовий досвід і зрозуміли, що як класичний університет, де навчаються професійні художники, діє надзвичайно потужний Центр сучасного мистецтва, можемо набагато більше.
Маємо за честь сьогодні вітати Олега Тістола і Миколу Маценка — відомих сучасних художників, які переосмислють національні стереотипи.
Автор полотен сьогодні занурить нас у своє бачення національної географії, а про цікавий процес реалізації проєкту від ідеї до відкриття виставки розкажуть завідувачка кафедри образотворчого мистецтва Тетяна Зіненко і куратор виставки — Андрій Рибка, нещодавно призначений керівником Центру сучасного мистецтва Полтавської політехніки. До цього він очолював відділ експозицій Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького, з якою ми нещодавно підписали Меморандум про співпрацю.
Я дякую митцям і науковцям за новий рівень експозиції, за сміливість художників, кураторів і головне — за глибокі сенси і порушення важливих питань.
Крим у багатьох залишився у приємних спогадах. Але десять років тому він став першою болючою раною внаслідок ворожої анексії.
І всі ці роки освіта, наука і мистецтво тримають незримий звʼязок з цією частинкою України.
На базі Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» працював освітній центр «Крим Україна» для тих мешканців півострова, які виїздили на материкову Україну і хотіли здобувати вищу освіту в Україні. А до цього уже багато років наші викладачі, які працюють з обдарованою молоддю, відкрили у Полтавській області потужний інтерес молоді до наукових досліджень кримськотатарської гуманітаристики. Під керівництвом науковиці Людмили Анатоліївни Чередник наші діти перемагали на конкурсах-захистах Малої академії наук, досліджуючи культуру Криму.
Дякую усім і бажаю насолодитись сучасним мистецтвом!
Крим — це Україна! Полтавська політехніка — осередок українського мистецтва! Віримо в ЗСУ! Слава Україні!», — привітав ректор Володимир Онищенко.
У рамках великого творчого проєкту з Національним університетом «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» ще одна унікальна виставка двох художників Олега Тістола та Миколи Маценка відкрита у Миргороді — «Той Миргород — Нацпром» у відокремленому структурному підрозділі «Миргородський фаховий коледж імені Миколи Гоголя Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».
Автор виставки, художник Олег Тістол зазначив, що для проведення мистецьких проєктів Полтава та Миргород обрані не випадково, адже саме тут сконцентрована велика кількість культурної самобутності.
«Відверто кажучи, я знав що тут такий університет, чув про це від своїх друзів. Але ж я все одно візуальна людина — поки не побачиш не відчуєш. Атмосфера в закладі таки сильно вражаюча, не кажучи про те, що у вас настільки своя культура репрезентації учбового закладу.
Я дуже вдячний чудовому колективу. На жаль, у мій час не було можливості вчитися в учбовому закладі такого рівня якості, з такими аудиторіями, навчальними приміщеннями. Я дуже вдячний всім, хто брав у цьому участь. Дуже тепло, дякую вам всім за ці запрошення», — подякував художник і подарував гостям вернісажу авторську екскурсію.
Експозиція складається з серії авторських малюнків найвідомішої гори Криму — Ай-Петрі. В експозиції — 20 робіт з циклу, який налічує майже 300 полотен. Кожен малюнок унікальний та неповторний. За словами митця, ця серія картин, створена від початку повномасштабного вторгнення, стала для нього своєрідною арттерапією. У верхній частині композиції зображена гора — могутній символ з містичним, майже релігійним значенням, знизу — земля, яку символізують розмаїттям візерунків, виконаних авторською технікою з використанням тюлі. Як зазначає автор, такий прийом насичує картини теплом та затишком минувщини.
Деякі з робіт художник презентував на виставці вперше: велике полотно «Ай-Петрі», що певним чином підсумовує всю серію картин, картину з ялтинським сюжетом «Пальма-Київстар», яку написав за місяць до масштабного збою в роботі мобільного оператора, натюрморт з херсонським і донецьким артефактом, автопортрет тощо.
Як пояснив Олег Тістол, «пальма — райське дерево. Це серйозний символ, який багато чого символізує в різних релігіях. Вона велична і дуже гарна».
Заступниця директорки Департаменту культури та туризму Полтавської обласної військової адміністрації Лілія Федорченко висловила подяку митцю за продовження руху українського мистецтва вперед, а також вручила відзнаку Департаменту культури та туризму Полтавської обласної військової адміністрації за значний внесок у розвиток сучасного українського мистецтва та представлення виставки «Тістол.Крим» на Полтавщині.
Гості версінажу поринули у неповнорну атмосферу української і кримської культури завдяки музичному подарунку заслуженої артистки України, акторки і співачки Наталії Рибки-Пархоменко, яка виконала зворушливу колискову українською і кримськотатарською мовами.
«Центр сучасного мистецтва вже 7 років наповнює цей простір різноманітними мистецькими подіями. І всі ми, хто має відношення до сучасного мистецтва, часто пояснюємо людям сутність цих явищ, бо цей центр саме створювався для того, щоб студенти та викладачі різних спеціальностей долучалися до мистецтва.
Сучасне мистецтво — воно провокативне, воно непросте, воно потребує глибокого занурення, розуміння, воно прогнозує. Воно дає нам сили й можливість пережити те, про що ми мріємо, або не допустити того, чого ми не хочемо. Олег Тістол є одним з провідників саме такого мистецтва. І я вже майже місяць перебуваю в ейфорії від того, що Полтава сьогодні приймає художника такого рівня. Моєму щастю немає меж», — зазначила співкураторка проєкту, кандидатка мистецтвознавства, завідувачка кафедри образотворчого мистецтва Полтавської політехніки Тетяна Зіненко.
Як зазначив український художник Микола Маценко, дуже приємно що у закладі вищої освіти існує такий осередок, адже це дає можливість молоді виховувати в собі розуміння художнього мистецтва.
«Я дуже вдячний за запрошення мене як куратора цього проєкту. Дякую ректору нашого університету Володимиру Онищенку за те, що він розуміє важливість мистецтва сьогодні. Я дуже вдячний студентам університету, які допомагали нам з композицією виставки.
Роботи Тістола — це ніби закам’янілі спогади про незабутню красу Кримських гір. Вони пронизані болем втрати і тугою за рідною землею, але водночас несуть у собі надію на повернення. Разом з мистецтвом, разом до Перемоги!», — подякував куратор виставки, керівник Центру сучасного мистецтва Андрій Рибка.
Відвідати виставку можна до 10 квітня. Вхід вільний за обов’язковою реєстрацією — (050) 199 48 04, Тетяна Зіненко.
Раніше у Полтавській політехніці пройшов благодійний арт-проєкт Макса Вітика «Історія планети Земля», у Центрі сучасного мистецтва відбулась виставка-перформанс художника і кобзаря Назара Божинського та персональна виставка студентки Валерії Носик.
Нагадаємо, у миргородській школі мистецтв відновили роботу кабінету дипломних робіт випускників Миргородського фахового коледжу імені Миколи Гоголя, а творці айдентики «Мазепа-фесту» відкрили у коледжі спільну виставку «Той Миргород — Нацпром».
Медіацентр Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»